Monday, April 20, 2009

Om Durban II & västvärldens motvilja att granska sig själv

Jag borde egentligen ha skrivit något om Durban II och de bisarra turerna om att bojkotta ett möte där man tror kritik kan komma att uttalas. Någon sådan text har dock inte tillkommit. Dels av tidsbrist, dels pga att andra bloggare redan sammanfattat situationen väl. Läs gärna; "Antisemitism som vapen för att sänka FN-konferens", "Rasism: Nej tack (det vill vi inte diskutera)!","Bra att Sverige bojkottar Durban II", "USA och Israel fortsätter anföra den globala kampen för rasism", "Mitt hjärta blöder när jag läser om orsakerna till bojkotten", "Falska argument mot FN-konferens", "Det rasistiska Israel", "Orwells ande i Genevé"

Passa också på att läsa Åsmans "Israel håller Gaza i misär" och Anna Westers rapport från inspirerande nordiskt Palestinamöte i Köpenhamn.

Nyhetslänkar om Durban: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

3 comments:

  1. Det är ju just västvärlden som har förmåga till självkritik.

    ReplyDelete
  2. Hade det uttalandet varit sant, då hade varken USA eller EU-länderna haft ngt problem att delta fullt ut i diskussionerna i Genevé och bemöta andra länders argument på plats.

    ReplyDelete
  3. Lander som protesterar mot rasism ar en parodox. Speciellt som alla som kollektiv har en oformaga till sjalvinsikt.

    Ju mer villig man ar till att delta helt och fullt visar pa vilken brist pa sjalvinsikt man har.

    Jag tror att mellanostern ar ovilligare att granska sin fientliga installning till vastvarlden och judar an vad vastvarlden ar.

    For att fa slut pa rasismen sa maste man sluta att rakna ut hur skyldiga ett folk ar som ett kollektiv.

    Darfor anser jag att ditt inlagg i debatten ar ratt rasistiskt. Jag tror att vastvarlden har vett att skammas for sin rasism. Darfor ar FN's lilla konferens mer an grogrund for rasism an ett vettigt satt att bekampa den.

    Pa satt och vis kan jag forsta varfor just Afrika och mellanostern kanner sig daligt behandlade av vastvarlden. Men jag tror inte pa en kollektiv skuld.

    Jag star inte for allt som mitt lands representanter star for, och det tror jag inte du gor heller.

    ReplyDelete